Ouca Bikesin ensimmäinen sähkökäyttöinen tavarapyörä toimitettiin Nallikari Lomakylään. Pyörä vastaanotettiin innostunein mielin.

9.5.2023

Ouca Bikes yrittäjät Tuomas Alapuranen ja Jani Sipilä kehittivät kestävän ja ketterän ympärivuotiseen käyttöön soveltuvan ja uutta teknologiaa hyödyntävän sähkökäyttöisen tavarapyörän. Ensimmäinen asiakaskappale otettiin käyttöön Oulussa, Nallikari Lomakylässä meren äärellä innostunein mielin.

Yli 70 muksubussia ja 200 000 ajettua kilometriä. Noin 550 huoltoa ja yli 1500 renkaiden vaihtoa. Lasten kuljetukseen soveltuvia tavarapyöriä vuokrannut Tuomas Alapuranen sai idean kestävän ja ketterän sähköpyörän kehittämisestä, joka tarjoaisi kotimaisen ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon ihmisten ja tavaroiden kuljetuksiin ympärivuotisesti. Vuosien kokemus rengas- ja vannerikoista, hankalista renkaiden kausivaihdoista ja vaneristen kuljetuslaatikoiden vaatimista huoltotarpeista innoitti hyppäämään tuumasta toimeen ja aloittamaan sähkökäyttöisen tavarapyörän kehittämisen. Näin syntyi Tuomas Alapurasen ja Jani Sipilän omistama oululainen cargopyörien kehittämiseen ja valmistukseen erikoistunut Ouca Bikes Oy.

Ouca bike – helposti ajettava, kestävä ja vakaa tavarapyörä

Oucan tuotekehitys alkoi vuonna 2019 ajatuksesta kehittää helposti ajettava, kestävä ja vakaa Smooth. Strong. Stable -tavarapyörä. Tuotetta kehitettiin kaksi vuotta ennen ensimmäisen prototyypin valmistumista kesällä 2021.

Yrittäjät Tuomas Alapuranen (vas.) ja Jani Sipilä (oik) sekä tuotantopäällikkö Mikko Pulkkinen luovuttamassa ensimmäistä tavarapyörää Nallikari Lomakylässä.
Yrittäjät Tuomas Alapuranen (vas.) ja Jani Sipilä (oik) sekä tuotantopäällikkö Mikko Pulkkinen luovuttamassa ensimmäistä tavarapyörää Nallikari Lomakylässä.

Yrittäjät Tuomas Alapuranen ja Jani Sipilä ovat tyytyväisiä lopputulokseen sekä uusiin tapoihin hyödyntää kestäviä materiaaleja toteutuksessa: ”Oucassa on suomalainen Revonten automaattinen sähkömoottori. Sen ansiosta kaikki rikkoontuvat polkupyörän vaihteiston komponentit on korvattu suoralla hihnavedolla. Lisäksi Oucassa ei ole rikkoontuvia polkupyörän renkaita ja vanteita, vaan ne on korvattu skootterin renkailla ja vanteilla, mitkä ovat monin kerroin kestävämmät. Myös jarrut ovat moottoriajoneuvosta, jotta ne kestävät kovaa käyttöä ja isoja kuormia.”, kommentoivat yrittäjät.

”On ollut todella mielenkiintoista oppia uutta ja pala palalta huomata, että idea toimii. On hienoa tehdä yhteistyötä lukuisten suomalaisten ja myös kansainvälisten alihankkijoiden ja kumppanien kanssa. Suomesta löytyy paljon huippuosaamista ja voimme olla ylpeitä siitä, että Oucalla on korkea kotimaisuusaste ja että saamme työllistää suomalaisia.”, kertoo Ouca bikesin toinen yrittäjä Jani Sipilä.

Ensimmäinen sähkökäyttöinen Ouca tavarapyörä Nallikari Lomakylään

Ouca bikesin ensimmäinen sähkökäyttöinen tavarapyörä toimitettiin Nallikari Lomakylään huhtikuun lopulla auttamaan siivouksen tavarankuljetuksissa ja alueella liikkumisessa. Nallikari Lomakylässä pyörä otettiin innostunein mielin vastaan.

Nallikari Lomakylässä puhtaanapidon parissa työskentelevä Noora on tyytyväinen tavarapyörän käyttäjä.
Nallikari Lomakylässä puhtaanapidon parissa työskentelevä Noora on tyytyväinen tavarapyörän käyttäjä.

”Olemme pitkään hakeneet helpotusta puhtaanapidon henkilöstön alueella liikkumiseen ja tavaroiden kuljetukseen majoitustilojen ja huoltorakennusten välillä. Yhden sähköauton lisäksi meillä on ainoastaan ollut käytössä maitokärryjä. Ouca on helppokäyttöinen kaikille, myös sesonkiin töihin tuleville, sillä tällainen sähköpyörä ei vaadi ajokortteja tai muuta erityisosaamista. Koska alueemme on laaja, kertyy päivässä paljon askelia, mikäli menee kohteiden väliä kävellen. Näin uskon työn kuormituksen vähenevän ja ajankäytön tehostuvan”, kommentoi Nallikari Seaside Oy:n toimitusjohtaja Sirpa Walter.

Nallikarissa iloitaan myös Ouca bikesin paikallisuudesta, ympäristöystävällisyydestä ja tulevaisuuden mahdollisuuksista. ”Tuemme ilolla paikallista osaamista ja kehittämistä. Mikäli Ouca osoittautuu toimivaksi ratkaisuksi meille ympäri vuoden, voimme varmasti jatkossa korvata myös polttoainekäyttöisiä kulkuneuvoja alueellemme.”, jatkaa Walter.

Cargopyörien kysyntä voimakkaassa kasvussa

Sipilän ja Alapurasen mukaan Euroopassa myytiin arviolta noin 400 000 cargopyörää vuoden 2022 aikana. Yrittäjien mukaan cargopyörien rooli lähikuljettamisessa tulee tulevaisuudessa kasvamaan entisestään, sillä päästöjä pyritään pienentämään ja ympäristötavoitteita saavuttamaan globaalisti.

Ouca Bikesin tilauskalenteri on täyttynyt kovaa vauhtia ja kevään aikana tuotantoon menevät pyörät on myyty loppuun jo ennakkomyynnin aikana. ”Jatkamme hyvin mennyttä Suomen myyntiä ja pyrimme hiomaan koko ajan valmistusprosesseja. Tulevaisuudessa haemme Suomen myynnin lisäksi voimakasta kansainvälistä kasvua. Tulevaisuus näyttää toimialallamme hyvältä.”, sanoo Sipilä.

Ouca Bikes on suomalainen tavarapyörien valmistaja. Pyörät on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Oucalla on Avainlippu- ja Design from Finland merkki.

Uusimmat artikkelit